4 tips om je huishouden beter te organiseren

Naast je fulltime job ook nog eens voor het huishouden zorgen: dat hakt er soms best wel in. Je bent echter niet van plan om een schoonmaker in te huren en wilt het toch graag zelf blijven doen. Wij delen 4 tips met je om het jezelf iets makkelijker te maken!

Hoeveel doe jij eigenlijk?

Een goede vraag, niet? Want hoelang ben jij nou daadwerkelijk met huishoudelijke taken bezig? Noteer één week lang hoeveel tijd je steekt in al die verschillende taken die behoren tot het huishouden. Of het nou gaat om een kamer stofzuigen, een badkamer poetsen, een kleine slaapkamer inrichten voor je kind, boodschappen doen of je tuin zomerklaar maken: noteer alles! Als je weet waar je zoveel tijd aan kwijt bent, kun je ook makkelijker bepalen wat je anders kunt aanpakken.

Maak een schoonmaaklijst

Het is eigenlijk best simpel. Je hebt nu inzichtelijk hoeveel tijd je kwijt bent bij het uitvoeren van de huishoudelijke taken en waaraan precies. Nu is het tijd om een overzicht te maken van wat er in ieder geval moet gebeuren. Maak hier onderscheid in dagelijkse taken, wekelijkse taken, maandelijkse taken en taken per kwartaal. Op deze manier heb je voor jezelf helder wat er allemaal op de to-do list staat en kun je een handig overzicht maken. Dit geeft je meteen een stuk meer rust. Nu is het een kwestie van doen en afvinken.

Een wekelijks opruimmoment

Prik een wekelijks opruimmoment vast in je agenda. Ruim op dit moment alles op. Dit kun je beter één keer in de week goed doen, dan dat je straks dagelijks bezig bent met opruimen. Dit geldt overigens niet alleen voor opruimen, maar ook voor huishoudelijke taken als poetsen, strijken en boodschappen doen. Plan deze taken bijvoorbeeld op dezelfde dag. Even bikkelen, maar dan ben je er wel weer even vanaf!

Bijhouden is het magische woord

Ja, je hoort het goed: bijhouden! Als je wekelijkse opruimmoment erop zit, betekent dat niet dat je helemaal niets meer hoeft te doen aan je huishouden. Voordat je het weet, verslonst de boel en ben je weer terug bij af. Houd het gewoon bij. Niets meer, niets minder. Dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat je volgende wekelijks opruimmoment er sneller opzit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *